Waarom is het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Halle zwart ?

de installatie ‘mythen doorprikken’ in averechts onder de november wereldmaand vertrekt vanuit de fascinerende uitkomst why het beeldhouwwerk van onze-lieve-vrouw van halle zwart is. De bezoekers opgraven kennis met een caleidoscopische portrettenwand waarmee ze een stoutmoedige toer ter vreemde paden beleven of een landschap ontdekken waarin ze resoluut verloren lopen. De wand bulkt van de vele linkervleugel en verwijzingen, rode draden en grondthema’s, verhaallijnen in zwart-wit en in timbre, knipogen en voetnoten. Het ontwarren van de band kolonisatie-halle wordt op een opvallende en visuele wijze gepresenteerd bij het zinspreuk : ‘de waarheid komt tot stand en tot groei in de campagne met de leugen’, het doorprikken van mythen en het graven in de geschiedenis. Het lopende brown paper-project follow the money wordt aanvullende met objecten die de rijkdom aan grondstoffen van congo illustreren. Eventueel komt je les chemie daarenboven ook nog van pas. Verbaas je over waar de bodemschatten van congo in halle zijn achterspeler te vinden. ‘tien keer meer geschiedenis’ in de installatie is er ook aandacht voor ‘tien keer meer geschiedenis’, het plan van the black archives waarin ze een nieuwe oordeel op de wereldgeschiedenis tonen waarbij het louter europees perspectief wordt losgelaten. Welke geschiedenis hoort in elk leerboek thuis? de installatie ‘mythen doorprikken’ past in de zoektocht naar de patronen en clichés uit het koloniaal toneel die doorleven in onze huidige samenleving. Het debat over onze nalatenschap van de kolonisatie gaat niet slechts over een verborgen en verzwegen toneel, maar draait ook om het actuele ijveren naar een symbiose buitenshuis racisme. Why is het beeldhouwwerk van onze-lieve-vrouw van halle zwart? met deze installatie wordt manifest dat halle doorheen de tijd een stad is waarvan de geschiedenis verweven is met internationale processen en globale historische ontwikkelingen. En je ontdekt gedurende de installatie dat dit perspectief nodig is voor het formuleren van een beslissend weerwoord op de uitkomst : ‘waarom is het beeldhouwwerk van onze-lieve-vrouw van halle zwart? ’. De installatie ‘mythen doorprikken ‘ is een begin in het kader van de november wereldmaand in halle ‘dekoloniseren, why? ’ in het midden van de maand is er op vrijdag 15 november in het wereldcafé de lezing ‘dekoloniseren, why? ’ – over settelen en dekoloniseren – met dichter en politicoloog nadia nsayi. Toegang installatie en lezing is gratis. Kennisoverdracht : www. Dekoloniseerhalle. Be aansluiting : dekoloniseerhalle @ gmail. Com ingezonden foto