Unesco verwijdert Aalst carnaval van lijst immaterieel cultureel erfgoed

aalst – unesco heeft het carnaval van aalst zopas verwijderd uit de representatieve register van het immaterieel cultureel nalatenschap van de mensheid. Dat is door het unesco comité immaterieel nalatenschap in bogota ( colombia ) beslist. Het is de eerste keer dat unesco dat doet. De beslissing werd op klappen onthaald op de overleg in colombia. De beslissing komt er nadat het aalsterse carnaval bij de vorige editie in opspraak kwam. Op een van de vele praalwagens stonden joodse karikaturen afgebeeld, met pijpenkrullen, haakneuzen en een volwassene kist met geld. Er kwam niet schattig belangrijk van de joodse samenleving, maar ook unesco noemde de karikaturen respectloos. Lees ook. Aalsterse carnavalisten antwoorden : “dat die van unesco ons nu gerust autoriseren met hun gezever”aalst carnaval staat sinds 2010 op de werelderfgoedlijst van de unesco, maar dreigde die toegeving te verliezen bij de bijeenkomst van de unesco in colombia. Om die schrapping voor te zijn, besliste de aalsterse burgemeester christoph d’haese ( n-va ) vorige week – in conferentie met de carnavalisten – om het aalsterse carnaval zelf te autoriseren doorhalen van de lijst. “wij zijn geen antisemieten of racisten. Wie dat blijft pretenderen, is te kwader trouw. Aalst zal immer de hoofdstad van spot en hekeldicht blijven. Wat men ook probeert : wij autoriseren ons de vleugels niet knippen”, klonk het toen. Lees ook. Jan jambon respecteert beslissing van aalst om afstand te doen van unesco-erkenning, maar “dit had anders gekund”doorslagunesco baseert zich voor de beslissing op klachten die het kreeg in 2013, 2018 en 2019. De editie van dit jaar gaf de carbon, zo blijkt uit stukken van unesco. Toen zag de lichaam “racistische en antisemitische karikaturen” op sommige praalwagens. “meer in het speciaal droeg een praalwagen twee volwassene beelden van orthodoxe joden met pelshoeden en roze pakken, met pijpenkrullen en grotesk volwassene vorsen, gezeten op gulden munten en tuimelen geld”, zo brengt unesco in herinnering. “eén van de figuren had een rattenpop op zijn jas, was een sigaar aan het roken en stak zijn hand uit naar het publiek. Volgens onderworpen speelde op de afkomst muziek met rijmwoorden op joodse clichés zoals ‘kluis’, ‘roze muis’ en ‘joodse muis’. ”aalst carnaval gaat in versus de koopwaar van unesco, stelt het comité immaterieel nalatenschap in de beslissing. “sinds het op de register stond heeft aalst carnaval meermaals boodschappen, beelden en voorstellingen getoond die zowel binnenshuis als uitgezonderd de samenleving gezien kunnen werd als het inschakelen van stereotypen, uitlachen van defini\xebren groepen en beledingen van de memorie van pijnlijke historische gebeurtenissen, alleen genocide, slavernij en rassensegregatie. ”